X
519 Keer bekeken
TranscriptDelen:

Vliegen is geweldig, maar het draagt ook bij aan klimaatverandering. Eén manier om vliegtuigen duurzamer te maken is door minder brandstof te gebruiken. En dat kunnen we doen door ze lichter te maken. Daar is een perfect materiaal voor. Het heet koolstofvezelcomposiet. In principe zijn het koolstofatomen die in lange draden zijn gerangschikt, aan elkaar zijn gelijmd en over elkaar heen zijn gelegd. Dat maakt dit materiaal sterk en toch licht. Maar we moeten weten of dit materiaal intact blijft tijdens gebruik. Het huidige testen op schade kost veel tijd en geld. Bij Eddytec hebben we een zeer efficiënte methode ontwikkeld om snel te beoordelen of het materiaal nog goed is, of gerepareerd moet worden. Dat doen we door veranderingen in de geleidbaarheid te meten. Als er een verborgen scheur is, verandert de geleidbaarheid van het materiaal en kan onze zeer gevoelige sensor dit oppikken. Op die manier kunnen we vliegtuigen en zelfs andere voertuigen sterk, maar toch licht en duurzamer maken.

SCHEUREN IN KOOLSTOFVEZELCOMPOSIET DETECTEREN
ALINA CHANAEWAPROFIEL
Eddytec / ChemistryNL

Vliegtuigen kunnen brandstof besparen als we ze lichter maken. Koolstofvezelcomposiet is licht en sterk, maar je moet het regelmatig testen op schade. Eddytec ontwikkelde een efficiënte methode om het materiaal snel te beoordelen.

Eye-openers.nl wordt gesteund door:

Juridische informatie

Website door InterXL - Eye-openers.nl is een initiatief van